Sjablonen voor Word, PowerPoint en Excel

Hoe kan ik zelf een Word sjabloon maken?

Wanneer je gebruik maakt van een Wordsjabloon kun je gelijk beginnen met het typen van de tekst, zonder dat je eerst de oude tekst eerst hoeft te verwijderen. Je kunt voor allerlei documenten een sjabloon maken. In dit voorbeeld wordt uitgegaan van een brief.

Maken van een brief
  1. Open een nieuw document in Word (of open een bestaande brief)
  2. Zet in het document alles wat je in de standaard brief wilt hebben staan.
    Denk bijvoorbeeld aan:
    • Juiste marges
    • Adresblok
    • Lettertype
    • Briefpapier
    • Aanhef
    • Briefafsluiting
Als de basis van de brief klaar is dan moet je het document bewaren als sjabloon.

Bewaren als een Wordsjabloon (Word 2013/2016/365)
  1. Klik op de tab Bestand
  2. Kies de optie Opslaan als
  3. Klik op de knop Bladeren
  4. Selecteer in het vak 'Opslaan als' de optie Word-sjabloon (*.dotx)
  5. Vul in het vak 'Bestandsnaam' de juiste bestandsnaam in

  6. Opslaan als Wordsjabloon

  7. Klik op Opslaan

Gebruiken van het Wordsjabloon
Wanneer je nu een nieuw document wilt maken op basis van het gemaakte Wordsjabloon, dan open je het sjabloon op de volgende wijze:
  1. Klik op de tab Bestand
  2. Kies de optie Nieuw
    Het sjabloon staan onder de optie Beschikbaar of Aangepast
  3. Klik op het sjabloon
    Word opent een nieuw document.
  4. Typ de gewenste tekst en sla het document op.

Het sjabloon zelf zal ongewijzigd blijven; je kunt het sjabloon telkens opnieuw gebruiken.


© Mijn Sjablonen | Algemene voorwaarden | Privacy Statement | Cookie statement | Disclaimer